Na een lange carrière binnen de Siemens Groep startte Rob in 1999 zijn Communicatiebureau. Zijn netwerk was zijn startkapitaal. Dit bleek een solide en groeiende belegging toen hij zelfstandig ondernemer werd. In de afgelopen twaalf jaar heeft hij wel een paar economische dips meegemaakt, maar door zijn business model met een netwerk van partners en zijn langdurige netwerkaanpak ademt hij mee met de markt. Met name in de ICT. In 2007 werd hij Netwerker van het jaar en greep dit als een kans om, midden in de derde economische dip, de NetwerkAcademie op te richten. Hij schrijft boeken en geeft presentaties over zijn vak www.TOLMC.nl en over zakelijk netwerken www.NetwerkAcademie.nl. Al jaren is hij, als geboren Rotterdammer, ook actief in zijn huidige woonplaats Capelle a/d IJssel en zit achter een aantal initiatieven zoals www.THEMATER.nl, hij was jarenlang de voorzitter hiervan
Geven & Gunnen
Netwerken begint in zakelijke markten met geven, om uiteindelijk eens te ontvangen. Iemand gunt en geeft jou iets. De wisselwerking hiertussen is de basis van netwerken. Netwerken is altijd tweerichtingsverkeer en heeft ook te maken met afspraken nakomen en bereid zijn tot hulp. En … er plezier in hebben! De combinatie van vertrouwen, geduld en doorzettingsvermogen is een “must” voor succesvol netwerken. Uit recent onderzoek blijkt dat zo’n 70% van de nieuwe klanten in zakelijke markten inmiddels komt uit een of andere vorm van netwerken! Netwerken is de eenvoudigste, meest efficiënte en minst kostbare manier om jouw doel te bereiken. Rob Tol verzorgt workshops, masterclasses en trainingen over succesvol doelgericht netwerken.
Onze samenleving is veel individualistischer geworden. Mensen zijn ook minder vaak actief lid van traditionele organisaties zoals politieke partij, vereniging of club. De afname van deze vanzelfsprekende contacten heeft tot gevolg dat je zelf meer moeite moet doen om contacten te leggen. Contacten via internet en social media bieden hier nu hulp.
Echt zijn, eerlijk, positief, betrokken en iemand het beste gunnen. Dan gunnen ze het jou ook! De persoonlijke klik blijkt hierbij heel belangrijk. Wanneer producten of diensten niet onderscheidend zijn, doen wij immers bij voorkeur zaken met mensen die wij kennen, aardig vinden en vertrouwen. Hen gunnen we de informatie of de order.
Geef aandacht en je netwerk gaat voor je werken
Netwerken is vooral het leggen en onderhouden van persoonlijke contacten die je, op lange termijn, verder kunnen helpen in je (bedrijfs)leven. Eigenlijk met iedereen waarmee je op welke manier dan ook in verbinding staat. Geven staat in het woordenboek op de juiste plaats, namelijk voor gunnen. Begin dus met geven van bijvoorbeeld kennis of tips.
Een netwerk is er niet alleen voor jou, het is de bedoeling dat ook de anderen er iets wijzer van worden. En dan heb ik het niet over euro’s. Je netwerk werkt als een constante stroom van informatie, ideeën en contacten tussen jou en de mensen om je heen.
De basis van een goed netwerk is vertrouwen. De kracht van een netwerker is in eerste instantie het geven van aandacht. Het doel is het delen van kennis, informatie en contacten. De crux is dat je weet wat je wilt bereiken en hoe je je netwerk ontwikkelt, gebruikt, uitbreidt en onderhoudt. Netwerken is vooral geven en gunnen. Vaak geven en soms iets ontvangen van iemand die jou dat gunt. Bepaal hoe jij de ander kunt helpen zijn doel te bereiken. En … blijf je, in eerste instantie, altijd afvragen wat je voor iemand kan betekenen.
Ben jij een netwerker? Doe de test eens: http://www.netwerkacademie.nl/netwerktest.html
NetwerkAcademie
Postbus 8649 3009 – AP Rotterdam